Närkontakt (kortnovell)

"Hallå? Vart har jag kommit?"
"Ja, det beror väl på, vart har du ringt?"
"Vadå beror väl på? Ni måste väl veta vem ni är gosse. Eller hur?"
"Klart jag vet vem jag är! Frågan är väl bara om det är mig du söker – och det kan ju bara du svara på eller hur?"
"Ja, och det är väl självklart att jag vet vem det är jag söker, men jag är inte säker på om du är den personen, så därför undrar jag vart jag har kommit! Vilket nummer är detta?"
"Vänta dröj kvar…detta är nummer 7820."
"Vad är det för nummer? Det är ju bara fyra siffror!"
"Alldeles riktigt, men det kan väl inte jag rå för, och det måste du väl märkt när du slog telefonnumret!"
"Jamen det gjorde jag inte, det var ju på autouppringning, är det mitt fel det kanske? Så?! Är det du som ringt mig?"
"Jag har inte ringt nån! Glade skapare! Det var ju du som ringde hit och jag svarade! Har du redan glömt det?"
"Sansa dig pojk! Det är väl klart att jag inte glömt det. Men den enda anledningen att jag ringde tillbaka var ju för att nån sökt mig från detta nummer. En Johansson. Är det du?"
"Jag heter inte Johansson och jag har inte ringt dig."
"Ja men vem har gjort det då? Du svarade ju, så någon i din närhet bör det väl ha varit, eller hur? Tag upp händerna ur fickorna och gör som du blir tillsagd, fråga om Johansson är inne!"
"Vadå inne?! Gubbjävel…"

*klonk*

"Hallå?"
"Haallåå? Vart tog du vägen, hallåå?"

*klick*

"Jaa..? Hallå?"
"Vem är det jag pratar med? Vart är den unge herrn jag nyss snackade med?"
"Ehh…vem? Vem är det du söker?"
"Ja, inte vet jag! En Johansson egentligen, men nu menade jag grabben jag nyss snackade med, jag har inte lust att ta om allt från början, räck över luren nu bara!"
"Men det finns ingen annan än jag här."
"Jamen är detta inte 7820? Det är väl klart att han måste vara där då, jag snackade ju just med honom innan han släppte luren?
"Ja kanske det…men…jo, det står att numret hit är 7820Norr."
"Ja…? Vad då Norr?"
"Ja jag vet inte, det står det här, efter numret"
"Så du påstår att det kan finnas ett 7820 Syd också?"
"Nej, det gjorde jag inte, jag bara läste vad som stod"
"Så du menar att det kan finnas ett Väst och ett Öst då också kanske, eller varför inte ett Sydöst, Nordväst eller Sydsydväst…? Så varför valde du att svara på det Norra numret om jag får undra?"
"Jaa ehh…det ringde…och jag svarade… Vad ville du? Jag är liksom på väg nånstans, ska möta en kompis."
"Herregud, kan ingen förklara för mig vad detta rör sig om? Står ni och driver med mig?"
"Nä, jag står inte i någon driva, här finns bara en telefon."
"Jamen, finns inte Johansson där då? Är det det du försöker säga?"
"Jag vet inte, jag kan fråga nån om du vill? Vet du hur han ser ut?"
"Hur ska jag vet hur Johansson ser ut! Det är ju Johansson som ringt mig från detta nummer och nu ringer jag tillbaka"
"Jaha, jamen vänta då så ska jag fråga"

*prassel*

"Ursäkta…ursäkta, du förlåt, men är du Johansson?"
"Nej…gå hem nu!"
"Hallå, vänta? Du då? Hej, jag undrar heter du Johansson? Det är någon som söker en Johansson här?"
"Ja, jag heter Johansson, vem är det som undrar?"

*skrap*

"Ja hallå ja?"
"Ja hallå?"
"Det finns en Johansson här. Men han undrar vem det är som frågar?"
"Det borde väl han veta eftersom det är han som ringt! Eller hur?"

"Det borde du veta säger han"
"Vem? Räck mig luren…"

*prassel*

"Ja det är Johansson här? Vem är det jag talar med?"
"Ja det här är Doktor Lundin, du hade ringt angående vårt avtalade möte i morgon, och jag returnerar nu ditt samtal"
"Vad då för samtal, vilket möte? Jag har inte ringt någon Doktor Lundin."
"Det måste du väl ha gjort annars skulle jag väl inte ringa upp! Så vad ville du då? Jag har annat att göra än att vältra mig i oförskämdheter!"
"Sakta i backarna Doktor Lundin, om det är någon som är oförskämd så tycker jag bestämt att det är Ni! Vad vill ni mig?"
"Jag vill inget med er, ni ringde mig angående mötet i morgon, lämnade detta nummer och nu ringer jag tillbaka. Så, vad ville ni?"
"Ni måste skrivit fel nummer och ni pratar nog med fel Johansson! Den enda doktor jag känner är Doktor Läkke och det är ju uppenbarligen inte du! Ni ringer ju till en telefonautomat snälla nån!"

*skrap*

*prassel*

*harkel*

"Hallå, vem är det jag pratar med?"
"Vem är det här? Vart tog Doktor Lundin vägen?"
"Snälla du, här finns ingen Doktor Lundin.Läkarna som jobbar här är Fagelberg och Yllstedh. Men du når inte dem på denna telefon. Då får jag ber dig att återkomma på måndag då vi har telefontid mellan 8-10. Sökte du kanske jouren?"
"Vilken jour?! Jag blev uppringd av en Doktor Lundin från detta nummer som säger att jag ringt för att ändra ett avtalat möte, jag har inte ringt någon jour. Vilken jour är det frågan om"
"Vilket nummer skulle ha ringts upp då?"
"Ja…7820..."
"Men snälla du det låter ju som till en telefonautomat! Är det säkert att ni känner er helt kry?"
"Det är väl självklart, lite stressad är på väg till Operan och blir stoppad av en flicka på gatan som säger att någon söker mig som heter Doktor Lundin angående ett avtalat möte – klart jag är förvirrad"
"Du känner dig förvirrad ja. Jag förstår det. Kanske ska du fundera på att ringa hit på måndag i alla fall? Det kanske är just vad du behöver? Det springer inte så många flickor på gatan klockan halv ett på natten, kanske ska jag koppla dig till Jouren i alla fall, du förstår operaföreställningen är nog slut redan"
"Herregud, vad är det du säger?!"

*klick*

"Ja det är Marita, du har kommit till Jouren, kan du prata ostört?"
"Hallå? Jouren? Jag har inte ringt någon jour. En doktor har ringt upp mig!"
"Är det någon som är dum mot dig som finns i närheten. Du kan säga "i morgon" så förstår jag det, så ställer jag frågor, så ska du se att vi fixar det här"
"Vaddå "i morgon"…jag är påväg till Operan. Idag!"
"Det är en kris situation, jag förstår det. Vill du att jag skickar polis? Kan du säga från vilket nummer det är du ringer? Klara du det?"
"Men för helvette ni har missförstått alltihop, jag söker ingen hjälp!"
"Jag förstår att du är arg och känner dig besviken, men du ska se att vi ska komma till en lösning med dina problem. Säg bara vilken nummer det är så ska jag se vad jag kan göra"
"Jag ringer från 7820"
"Men det är ju från en telefonautomat det. Har du rymt hemifrån, det är inget att skämmas för, många män gör det för att undkomma sina fruar"
"….."

*klonk*

"Hallå? Är du kvar? Kan du klicka på luren så att jag vet att du är kvar, du behöver inte säga något om du upplever att du sitter i ett utsatt läge."

*klonk*

"Jag finns här. Du är inte ensam"

*klonk*

"Ja hallå, är du okay?"

"Det låter väldigt tyst…nästan lite brusigt…"
"Hörru Lola, kan du komma och lyssna här? Ska jag skicka någon till detta nummer. Hör du något?"

*prassel*

"Hallå det är Lola? Är det någon där?

"Jag hör ingenting?"
"Det måste vara telefonen som det är fel på igen."
"Vi får ta upp det med Lundin i morgon igen då…"
"Stackars människor som ska behöva lida för att våra telefoner inte fungerar som de ska…"

*sniff*

*striil*

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0