Rocky swrils by

Klockan är bedtime men jag måste jobba ett tag till. Känner att jag bara måste få ur mig en massa störande tankar som lägger sig ivägen.
1. Jag fick mail från två söta vänner idag, de är så saknade och jag hoppas att vi bodde närmare varandra. Men det tillhör väl gisslet med jobb och familjebildning.
2. Hur kan man jobba på en webbyrå utan att veta vad en blogg är? Två arbetare på en webbyrå intervjuades i teve ikväll för att kommentera sitt språkbruk och de visste inte vad "blogg" kom ifrån! att det var ett nytt modeord.
När icke svenska ord uppkommer i svenskan verkar det som om många tror det är nya ord vi skapat, detta utan att vi förstått vad meningen bakom är. Eller något i den stilen. Vilken absurd ide´!
Jag förvånas så över att många tror att en Community är Lunarstorm och dyl. Hör det speciellt bland yngre. 
Egentligen är det ett gammalt begrepp från sekelskiftet  som Tönnies använde sig av för att beskriva en gemenskap - alltså förstås långt ifrån Internetfenomnet. 
Frågor många inom forskningen ställer sig idag är om "miljön" på nätet likt Lunarstom ens kan räknas som en gemenskap, alltså efter de egenskaper som gestaltar en gemenskap.
För att återkomma till Blogg-begreppet så kommer det från Webb-logg, för gammalt (om det inte förtfarande används) fanns skeppsdagböcker/ journaler på fartyg somkallades detta. Dagens "Webbased loggbooks" härstammar alltså från logistiken, det rör sig om organisering av skrivet materiell publicerat på webben. Förkortningen blir Blogg - enkelt och konsist! Det är inget trendigt över det alls! Lika logiskt som vi i talspråk säger "bibblan". Vi vet ju var det kommer ifrån (Biblio- betyder bok på grekiska). Miss "Messherschmitt" har talat...
3. Jag har fyllt i mitt stresshanteringsverktyg PQL för andra gången. Fick lite att tänka på. Mitt nya mantra som jag måste jobba med är: "Det är viktigare att fokusera på saker jag vill uppnå än på vad jag inte vill ska hända". Måste jobba på det. Jag oroar mig för mycket. Peaceful living!!

Nu känns det lite bättre, så nu kan jag nog återgå till att förbereda mig för tretimmars föreläsningen jag håller imorgon. Det är ett år sedan jag höll den sist och jag måste frächa upp den delen av hjärnkontoret "knock, knock anybody home?"
"nja , det e tveksamt..."


Kommentarer
Postat av: Fröken C

Hörrö du.
Jag visste inte riktigt hur jag skulle få kontakt med dig på annat sätt, men here I go:
Skulle du vilja ge mig din e-mail?
Har ett par frågor jag skulle vilja ställa.
Tack på förhand!
/C

2006-02-13 @ 02:18:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0