Internets märkliga "dum o zappiens"

Är det inte konstigt egentligen? Hur kommer det sig att Internet som forum, eller bara den andledningen att något är digitaliserat, så innebär det tydligen per automatik att människor beter sig konstigt?
Jag skaffade mig Skype för ett tag sedan på jobbet. Först och främst för att min handledare flyttade till Skottland i höstas och för att minska på samtalskostnaden för honom (och för universitetet?) . Sen så tyckte jag det skulle vara bra för mig privat också, eftersom sambon alltid ringer mig på jobbet innan hon sticker till jobbet klockan 12 och vi vet ju alla hur dyrt det är att ringa dagtid (!), och sen så är det ett kul sätt att ringa på. Sen så har vi övertalat glada bekanta som är teknikintresserade osv.
Men...till problemet och andemeningen med detta inlägg; varför tar vissa det förgivet att man vill bli kontaktad av okända - "bara för att snacka lite", enbart av den anledningen att verktygen idag är digitaliserade att ligga i skötet på Internet eller under handen på en tangentskrivande, musstyrande "flesh and blood" homo sapies, som tydligen i många fall blir en "dum o zappiens"?
Jag blev ju tvungen att kila till jobbet på ett möte som jag skrev tidigare idag, och efteråt hopade sig arbetsuppgifterna och när jag sitter och jobbar blir jag uppringd av ett okänt nick på Skypen, som dessutom ber om authorization att lägga till mig på personens lista. Jag är i ett "ej tillgängligt" mode, nekar hans förfrågan och undrar istället i ett kort mess (det finns en chat-funktion) om han ville någon speciellt?. "närå...bara snacka lite". Nästa mess lyder; "hur gammal e du?"
Alltså, jag häpnar! Detta får mig automatiskt att tänka tanken att detta beteende inte skulle hända annars om det inte var för nätet. För vem skulle ringa upp ett okänt nummer i telefonkatalogen till en stationär telefon och säga "hur gammal e du? Vill du snacka lite?"
Jag svarade bara; "Jag hoppas att du respekterar att detta är ett samtalsforum och ingen chatt a la Aftonbladet. Jag använder mig av Skype för att ringa gratis inte för att snacka med okända". Vidare skrev jag "Jag sitter på jobbet och är 35 år. Ville du mig någon speciellt?" Varpå det följde lite "hahaha och :p´n och nej" så jag avslutade bara samtalet.
Märkeliga människa, vad får dig, i en internetmiljö, att bete dig som du inte annars skulle göra? En fråga lika spännande som "vad kom först hönan eller ägget"

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0