Pilates riktiga Powerhouse finns hos dansarna

Pilates har verkligen fått genomslagskraft i Sverige nu. Otroligt, själv höll man ju på med det redan i slutet på 80-talet! Vad har dröjt så länge? Pilatesträning har länge varit vanligt inom dans kanske främst de som dansade Laban-teknik. men också som alternativ till gymträning som ( iallafall då) ansågs "över ens värdighet" att sätta sin fot på. =)

Jag minns när jag var ny på Balettakademien (1990), då kunde vi gå till Kulturama på Fridhemsplan och träna i deras Body Controlrum. Alltså de hade ett rum då som innehöll Pilatesmaskiner. Det var effektiva verktyg som gjorde super för kroppen och många av övningarna gjorde/gör jag fortfarande på gymmet. Få ställen har pilatesmaskiner idag tyvärr, och oftast kollar gym-folket like konstigt på en när man tassar runt i yllesockar och inte aerobicskor - men med de kan man ju inte träna vristerna....
Maskinerna gjorde verkligen susen, denna bild visar hur den som jag mest använde - saknar den än idag! Som små tortyrredskap...

 Kingsington3
Photo and copyright The Body Control Pilates Studio - London.

Vi hade en superbra danslärare en gång som hette George - sprungen ur Marta Graham-stallet. Hela han var som en levande anatomikarta. Man kunde lätt ha haft honom som modell vid anatomilektioner på läkarlinjen eller nå't, varenda muskel syndes genom hans kroppstrikå! Men han lät oss träna stenhårt på vårt powerhouse också! Jisses, minns att vi gjorde 500 av "the one houndreds" innan de vanliga magövningarna...om jag längtar tillbaka till min gamla kropp och mitt dansarliv? JA! Till smärtan? NEJ! (njaa...=)

Men jag har nog hittat min plats i livet nu... Jag hade en lärare som sa en gång (som för övrigt är lärare igen på BA såg jag), som sa att  "Remember, your name i allready written on the map somewhere in the world. It's just up to you to find it". Henne glömmer jag aldrig - hon var hård, hade svår teknik som jag inte riktigt klarade fullt ut, men hon trodde på en och peppade en mycket, synd bara att jag skadade mig...jävla kropp, saknar dansen så jag kan smälla av! Och nu har det blivit danshysteri igen. TV visas massor av dansprogram...buhu.

Här är några roliga Pilateslänkar:
http://www.bodycontrol.co.uk
http://www.pilates-studio.com/

Ja, man hade själv lite musker en gång i tiden...för tio år sen...jag måste plocka fram pilatesbollen och yogamattan och sätta igång igen! Måste shape'a till mig! Nu måste jag enbart för min hälsas skull sätta igång ock träna! Min mage pallar inte ett sånt stillasittade jobb som jag har nu. Men kroppen pallade inte heller livet som dansare...min kropp kan inte leva som ett verktyg för något - varken för dans, eller studier eller foskning. Den är min levnadsmaskin som måste smörjas och ombesörjas med omsårg och vård, kärlek, sömn och hälsosam mat, enbart för en sak: - ATT LEVA!

Men jag kommer alltsid att sörja och längta efter dansen...

den dansande jag

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0