Borttappad

Jag kan behöva påminna mig själv av hur jag mått tidigare. Kanske behöver jag det för att påminna mig om att det går att komma tillbaka. Även om det nu känns helt osannorligt att saker kommer att kännas roliga igen. Jag kanske behöver titta bland mina dikter? Som denna dikt. Den skrev jag 1997.

Borttappad

Fångar du dagen

eller säger du carpe noxem,

dyrkar du

den,

den inhåvade natten?


En agorafobi

igenkänns den

paradoxalt nog

inte alls som

något banalt

men är det vad

du självvalt?


Sprids inga glada endorfiner

runt omkring dig

utan dömer

gömmer de sig

så att du en dag

borttappad

finner dig?

- kanske iklädd endast

en hatt med två huvuden

och den tunna

sommarkjolen

gungandes på stolen

ute i kylan

och

vinter solen?


Räds du resan

i livet

där alla känner

sig sotiga

sönderbrända

och inre brokiga,
- precis som du

rädda

för att

bli tokiga?


Bär då alltid

din form av Salubrin

och tappa inte hoppet

i dessa tider

oavsett

hur mycket

det svider

av vetskapen om

att själen lider.


Trösta med att

universum är byggt

på atomer,

magnifika energier

alla varelsers

inre magier

- så skåda aldrig livet

så mörkt

som Herr Gieger.


Granska istället

fysikens alla analyser

se allt det ljuvliga

i ljuset

och det frodiga

i blomsterhuset

- då återfinner du

dig snart

dansande i livsruset.


Prosit!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0