När vatten blir regn

In Bilico by LauraKoan

(photot by KoAn)

Jag skriver igen. Länge sedan sist. Ute regnar det och snön som föll igår är ett minne blott. Snö ja, i oktober. Inte roliga dagar.
Har drabbats av någon typ av julchock. Vet inte varför.Kanske påverkas jag av att stormarknaden fyllt halva golvet med julskräp, varje mattidningen dingnar av julrecept och jag leds likt en blind (eller kanske hypnotiserad?) in på traderas julkategori...julnoja och nostalgi. Varje år samma visa. Men det är tryggt att längta och mysa av jul i oktober. Den ligger på säkert avstånd in i framtiden då. Det behövs bara ett par dagar in i decemeber för att jag ska tappa sugen. Nuttinutt och gulligull och vet hut om du inte tindrar som faan... Barndomens jular kommer aldrig tillbaka. Det är synd. Det var underbara. Vita och långa, fyllda med skratt, jullekar och ringdans, bilresor, kalasbyxor som inte satt ända upp i grenen och gav janne långben-fötter till sammetskläningen. Julpapper och marchaller, hästdoft och släde med renfäll...långt borta.
Varje dag går långsamt. Jag tar mig inte alltid utanför dörren. I regnet. Har bytt gardiner. I kök och sovrum. Vilken bragd. 60-tals tyger får nytt liv i min lya. Tur att nå't får liv.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0