Fudge recept

Här kommer världens godaste Fudge recept! Det är min farmors gamla recept från någon gammal kokbok och därför lite "omodern i språket". ;)

*****************************
Engelsk Fudge Karamell
3dl socker
3msk smör
2dl grädde
1msk vaniljesocker
3msk kakao
50gram sötmandel

Blanda alla ingredienser utom mandel i en tjockbottnad gryta. Låt massan under omrörning sakta koka tills den vid prov i kallt vatten är lagom hård och seg. Tag grytan från elden (! =o)) och sätt till mandeln. (som ska vara mald eller kraftigt hackad). Häll upp massan på en smord plåt. Låt den svalna något och skär den i fyrkantiga bitar.

****************************
Jag bruka inte ha mandel, det blir bra ändå, och istället för att smöra en plåt är jag så modern att jag använder smörpapper - funkar finfint. Den fina med denna är att det inte ska vara seg eller hård, utan den blir torr och spröd och smälter på tungan. Julgodis vi haft så länge jag kan minnas - den och knäck - ett måste.
Lycka till!

 

Kommentarer
Postat av: karin

åååh, tack låter som perfekta receptet! :)

2007-07-03 @ 14:18:23
Postat av: Anonym

Riktigt bra!
Är så här fudge ska vara.

2007-09-15 @ 18:24:39
Postat av: Mia

Hej!
Måste få fråga hur länge ska de koka?
Förstår inte riktigt vad lagom seg och hård är? :)

2007-11-29 @ 18:28:15
Postat av: Jocke

Ett tipps för att aldrig misslyckas med Fudge, är att du skaffar en kökstermometer. När Fudgeblandningen
når 125 grader är det färdigt, och får perfekt konsistens, det slår aldrig fel.

2007-12-04 @ 20:33:46
Postat av: Chris

Hej hej!

Toppen recept! TACK!!!
ÄNTLIGEN ett kanonbra fudge-recept! :-)
Med termometer fungerar det utmärkt.

Hälsningar
Chris

2007-12-08 @ 23:45:39
Postat av: Camilla

Vad trevligt att mitt gamla recept kan komma fler till glädje. Tack också för tipset med termometer. Det kan säkert hjälpa många som gör fudgen för första gången, tills man får känsla för konsistensen. Själv behövs det inte tycker jag, men då har jag ju också gjort det ett par år.
Tack för alla fina kommentarer!

Hälsningar/Camilla - Bloggrocking Bongo

2007-12-11 @ 20:27:19
URL: http://bloggrocking.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0